Veelgestelde vragen

  • Zorg

    • Hoe kan ik zorg bij SVRZ aanvragen?

      Op deze pagina van onze website staat het antwoord op deze vraag uitgebreid omschreven.

    • Voor welke zorg kan ik terecht bij SVRZ?

      Bij SVRZ kunt u terecht voor een groot aantal zorgdiensten. U kunt ze hier op de website allemaal bekijken.

    • Ik ben tevreden over de zorg bij SVRZ, hoe kan ik dat laten weten?

      Op www.zorgkaartnederland.nl kunt u uw mening geven over uw ervaringen met de zorg in een SVRZ-locatie. Voor SVRZ is het belangrijk om te weten wat u van de zorg vindt. Waar bent u tevreden over en waar zou het beter kunnen? SVRZ is ook benieuwd naar uw ervaring. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    • Hoe kan ik een klacht indienen?

      Uw klachten, maar ook uw complimenten, horen we graag. U kunt hiervoor terecht bij drie onafhankelijke klachtenfunctionarissen.

    • Wat doet SVRZ om ouderenmishandeling te voorkomen?

      We doen er alles aan om onze cliënten te beschermen tegen ouderenmishandeling. We gaan over dit onderwerp in gesprek met onze medewerkers en geven hun tips en aanwijzingen hoe ze ouderen-mishandeling tijdig kunnen signaleren. Signaleert u zelf een geval van ouderenmishandeling in een van onze locaties? Geef het door aan een zorgmedewerker of bel met de Zorglijn van SVRZ. T 0900 7879 777. Kijk hier voor meer informatie over ouderenmishandeling. 

    • Is euthanasie bespreekbaar bij SVRZ?

      Ja, euthanasie is bespreekbaar bij SVRZ. Wij gaan hier zorgvuldig en respectvol mee om. In deze folder staat hoe we bij SVRZ omgaan met palliatieve zorg, palliatieve sedatie, zorg rondom het levenseinde, euthanasie en weefseldonatie.

    • Kunt u mij vertellen wat de Wet langdurige zorg (Wlz) inhoudt?

      Zorginstituut Nederland heeft een Wlz-kompas ontwikkeld. Op deze website staat alle informatie over de zorg die valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). Bekijk het Wlz-kompas.  Binnen de wet Wlz is ook geregeld dat een cliënt bij allerlei vragen over uw zorg ondersteund kan worden. Bekijk hier hoe het zorgkantoor in Zeeland inhoud geeft aan deze onafhankelijke cliëntondersteuning. 

    • Wat houdt de wet BOPZ in?

      Onrustige en agressieve bewoners, bewoners die dwalen, zwerven of weglopen, bewoners die anderen lastig vallen en daar moeilijk op aan te spreken zijn; het zijn situaties die steeds meer voorkomen. De wet BOPZ laat toe dat zorgverleners, als uiterste redmiddel, vrijheidsbeperkende maatregelen toe mogen passen. Deze wet omschrijft onder welke voorwaarden vrijheidsbeperkende maatregelen kunnen worden toegepast. Meer informatie staat in de folder ´De wet BOPZ voor cliënt en familie´.

    • Worden er bij SVRZ vrijheidsbeperkende maatregelen gebruikt?

      Met vrijheidsbeperking en medicijnen die het gedrag beïnvloeden zijn wij zeer terughoudend. Als er voor de veiligheid van cliënten hulpmiddelen nodig zijn, dan kiezen wij voor hulpmiddelen die de bewegingsvrijheid zo weinig mogelijk aantasten. Beweging en bewegingsvrijheid realiseren we door gezamenlijke inspanning en het beperken van risico´s. Daarvoor doen wij ook een beroep op de naasten van onze cliënten. Wij gebruiken bij kwetsbare mensen geen fixatiebanden, verpleegdekens en spanlakens. Mochten wij in een zeer uitzonderlijk geval voor een cliënt geen goede oplossing vinden, dan vragen we eerst advies aan ons eigen expertiseteam ‘Onbegrepen gedrag’. Als dat onvoldoende resultaat oplevert schakelen wij externe deskundigen in, zoals het Centrum voor Consultatie en Expertise.

    • Wat is het verschil tussen een cliëntdossier en zorgplan?

      Cliëntdossier
      Alle cliënten die bij SVRZ verblijven hebben een elektronisch cliëntdossier. In dit dossier staat het zorgplan maar ook andere informatie zoals het indicatiebesluit, resultaten van onderzoeken en rapportages van behandelaars, medicatielijst, wondbehandeling, algemene gegevens, financiële regelingen, hobby’s enzovoort. SVRZ is wettelijk verplicht dossiers van cliënten vijftien jaar na vertrek of overlijden van de cliënt te bewaren. U kunt uw cliëntdossier altijd inzien. Nog beter is het als u uw persoonlijk begeleider vraagt dit met u door te nemen zodat uw meteen antwoord op uw vragen krijgt.

       

      Het zorgplan
      Het zorgplan is onderdeel van het cliëntdossier. In dit plan staan alle doelen en acties waarmee we een cliënt ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal behandelingen van de fysiotherapeut. Of de ondersteuning bij de persoonlijke verzorging. Vanaf dag 1 is er een observatieplan. Binnen 6 weken na opname wordt dit geëvalueerd in de 

      zorgplanevaluatie en wordt het observatieplan omgezet in een persoonlijk zorgplan.

    • Mag ik mijn persoonlijk zorgplan inzien?

      Ja, dat mag. Uw zorgplan stellen wij samen met u op. Cliënten of hun contactpersoon krijgen een uitnodiging om bij de zorgplanevaluatie aanwezig zijn. Lukt dit niet dan legt de persoonlijk begeleider het zorgplan ter instemming aan hen voor. Daarin staat wat het doel van de behandeling en verzorging is en waar de dagbesteding uit bestaat. Ook staat in dit plan welke zorgverleners de cliënt ondersteunen. We doen ons best de wensen samen met u en uw sociale netwerk uit te voeren. Minimaal twee keer per jaar bekijken we of het zorgplan nog actueel is. U kunt een computer¬uitdraai van uw zorgplan opvragen of het samen met uw persoonlijk begeleider op de computer bekijken. Wij voeren het zorgplan alleen uit als u hiermee instemt.

    • Ik moet naar het ziekenhuis voor onderzoek. Wie regelt het vervoer?

      Ontvangt u zorg via de Wet langdurige zorg (Wlz) en heeft u persoonlijke begeleiding naar het ziekenhuis nodig? Als u niemand in uw directe omgeving heeft die u kan begeleiden kan een vrijwilliger of medewerker van SVRZ u ondersteuning bieden. Als u recht heeft op zittend ziekenvervoer kunt u een aanvraagformulier downloaden op de site van uw zorgverzekering. U kunt het formulier ook telefonisch bij uw zorgverzekeraar aanvragen. Om voor vergoeding in aanmerking te komen dient u het vervoer te regelen via het vervoersbedrijf waar uw verzekeraar afspraken mee heeft gemaakt. U kunt hierbij ondersteuning bij vragen aan het maatschappelijk werk van SVRZ.

    • Kunnen cliënten bij SVRZ naar de tandarts of mondhygiënist?

      Ja, wij vinden tandheelkundige zorg en mondhygiëne erg belangrijk. Lees er meer over op deze pagina van onze website.

    • Wie behartigt de belangen van de cliënt(en)?

      De algemene belangen van alle cliënten worden behartigd door de cliëntenraad.

      Voor de individuele cliënt zijn verschillende vormen van vertegenwoordiging mogelijk.

    • Kan ik tijdens mijn vakantie in Zeeland thuiszorg van SVRZ krijgen?

      Kan ik tijdens mijn vakantie in Zeeland thuiszorg van SVRZ krijgen?

      SVRZ levert thuiszorg aan kwetsbare ouderen in woonzorgcentra en de bijbehorende woonservicezones in Zeeland. Als u op bezoek of vakantie bent in zo’n woonzorgcentrum waar  SVRZ ZorgThuis levert, bekijken we in overleg met u wat uw wensen en de mogelijkheden zijn. Bel voor meer informatie naar 0900-7879777.

      Vakantiegangers die in een hotel of op een camping in Zeeland verblijven kunnen wij helaas vrijwel nooit geen thuiszorg aanbieden, omdat deze vaak niet binnen onze woonservicezones liggen. Andere thuiszorgorganisaties in Zeeland bieden daar wel zorg aan toeristen. Wij verwijzen vakantiegangers dan naar hen door. 

    • Kan ik een rondleiding krijgen?

      Jazeker. U bent van harte welkom om de sfeer te proeven op een van onze hoofdlocaties. Dus bent u zich aan het oriënteren en benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op met de medewerkers van de Zorglijn. Zij brengen u in contact met de betreffende maatschappelijk werker. T 0900 78 79 777

  • Welzijn

    • Heeft SVRZ huisregels?

      Om uw aanwezigheid bij SVRZ zo aangenaam mogelijk te maken en te houden, heeft SVRZ een aantal huisregels opgesteld. Deze gelden in alle gebouwen van SVRZ en zijn bedoeld voor alle aanwezigen, dus zowel cliënten als medewerkers, maar ook bezoekers en leveranciers.

    • Zijn er bezoektijden in de locaties van SVRZ?

      Bezoek is altijd welkom, er zijn geen vaste bezoektijden. We stellen het wel op prijs als u rekening houdt met de momenten dat cliënten verzorgd worden, aan tafel gaan of een behandeling krijgen van bijvoorbeeld een fysiotherapeut.

    • Is mijn huisdier welkom bij SVRZ?

      Ja, uw huisdier is van harte welkom. U bent wel zelf verantwoordelijk voor de algehele verzorging van uw huisdier. Uw huisdier mag ook geen problemen opleveren voor andere cliënten. Denk hierbij aan cliënten die allergisch zijn voor huisdieren. Afspraken hierover kunt u maken met uw persoonlijk begeleider.
    • Kan ik uit eten bij SVRZ?

      Lekker eten en drinken in een gezellig restaurant of Grand café. Dat kan in een aantal locaties van SVRZ. Bekijk het aanbod en openingstijden.

    • Waar kan ik zien welke activiteiten er georganiseerd worden?

      Activiteiten en evenementen waar ook mensen van buitenaf welkom zijn staan in de Agenda. Voor vragen over alle wekelijkse activiteiten en verengingen in de locaties kunt u terecht bij de verzorgenden en de medewerkers welzijn van de locaties.

    • Is er WiFi in de locaties van SVRZ?

      In de meeste locaties van SVRZ is een draadloos WiFI netwerk aanwezig. Dit is beschikbaar op prominente plaatsen in de locaties, zoals een Grand-café, restaurant of ontmoetingsruimte. In sommige locaties is het ook op de kamers van cliënten beschikbaar. Het WiFi-netwerk van SVRZ heet SVRZWIFI en heeft als beveiligingscode wifisvrz.

    • Kan ik een beroep doen op een geestelijk verzorger van SVRZ?

      Ja, dat kan. De geestelijk verzorgers van SVRZ kunnen u tot steun zijn bij moeilijke levensvragen. Zij helpen u met het verkennen en mogelijk beantwoorden van die vragen. U kunt vrijblijvend een beroep op hen doen. 

    • Kan ik naar de kerk bij SVRZ?

      In alle hoofdlocaties zijn er mogelijkheden om een of kerkdienst of mis bij te wonen. Voor deze informatie kunt u bellen naar de locatie van uw voorkeur. Daar helpen onze medewerkers u graag verder.

    • Een fotograaf heeft foto’s van mijn moeder gemaakt. Vragen jullie daar toestemming voor?

      We laten in de locaties regelmatig foto’s maken door een professionele fotograaf. Deze foto’s gebruiken we voor drukwerk zoals folders, advertenties en affiches en ook voor de website van SVRZ. We vragen daar altijd schriftelijk toestemming voor aan de mensen die op de foto’s staan. Dat geldt ook voor filmbeelden die soms gemaakt worden. Voor ‘snelle kiekjes’ die we in de nieuwsbrieven plaatsen vragen we mondeling toestemming. Wij vragen familie en relaties ook rekening te houden met de privacy van onze cliënten bij het maken en verspreiden van foto’s en filmopnames.

    • Kan ik bij de locaties van SVRZ goed parkeren?

      Ja, bij de meeste locaties is voldoende en gratis parkeerplaats aanwezig. Bij locatie ’t Gasthuis in Middelburg is een parkeerterrein dat u alleen kunt verlaten met een uitrijkaart. Deze kaart is gratis verkrijgbaar op alle afdelingen of bij het servicepunt op de begane grond.
    • Mag ik roken bij SVRZ?

      Zoals in heel Nederland geldt ook bij SVRZ dat er niet gerookt mag worden in de algemene ruimtes. Bekijk hier de afspraken die gemaakt zijn wanneer en waar en wel gerookt mag worden.

    • Wat is een miMakker?

      Een miMakker is opgeleid om contact te maken met mensen met een ernstige vorm van dementie. Een miMakker is gekleed als clown. Toch staat niet de lach maar het contact centraal. Een miMakker probeert te kijken achter ´de sluier van de dementie´. Dit gebeurt integer en met respect. Een miMakker is een maatje, stelt zich gelijk aan de bewoner. De miMakker sluit zich aan bij de sfeer van het moment en verplaatst zich in de belevingswereld van de bewoner. Kijk hier voor meer informatie en mooie foto's.

    • Kan ik mezelf abonneren op een nieuwsbrief van een locatie?

      Ja, dat kan!
      Stuur uw verzoek naar communicatie@svrz.nl onder vermelding van uw naam, e-mail en de locatie.

  • Administratie, financiën en verzekeringen

    • Heb ik als cliënt van SVRZ een paspoort of ID kaart nodig?

      Ja, u heeft altijd een geldig identificatie document (ID-bewijs) nodig. Dit kan een identiteitskaart of paspoort zijn. De cliënt of de vertegenwoordiger van de cliënt is verantwoordelijk voor de tijdige verlenging van het ID bewijs. In sommige locaties wordt het verlengen of aanvragen van een bewijs en het maken van een pasfoto centraal geregeld. Voor vragen hierover kunt u terecht bij uw persoonlijk begeleider.

    • Mijn moeder komt bij SVRZ wonen. Moet ik dit melden bij de gemeente?

      Bij een tijdelijke opname hoeft u haar nieuwe verblijfsgegevens niet te melden bij de gemeente. Bij een definitieve verhuizing naar een locatie van SVRZ dient u deze gegevens wel zelf door te geven aan de gemeente. SVRZ heeft een standaard brief die u daarvoor kunt gebruiken. Deze brief is door alle Zeeuwse gemeenten geaccepteerd en geldt als melding van verhuizing. Deze brief zit bij de zorgovereenkomst die u van SVRZ heeft ontvangen. Heeft u de brief niet meer in uw bezit? U kunt een nieuw exemplaar aanvragen via zorglijn@svrz.nl

    • Hoe gaat SVRZ om met persoonsgegevens van cliënten?

      SVRZ heeft persoonsgegevens van cliënten nodig om een goede zorgverlening mogelijk te maken. Deze gegevens bergen wij veilig op zodat ze niet verloren raken en niet in verkeerde handen terecht komen. SVRZ volgt de regels uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Denk hierbij aan de volgende gegevens:

      • contactgegevens van de 1e de contactpersoon;
      • contactgegevens van de contactpersoon financieel;
      • burgerlijke staat;
      • wijzigingen in dienstverlening zoals bijvoorbeeld het wassen van kleding, de huur van een telefoon of een extra schoonmaakpakket;
      • ziektekostenverzekering.
    • Ik heb een vraag over een factuur die ik van SVRZ heb ontvangen.

      U kunt hiervoor bellen naar het servicecentrum van SVRZ. De medewerkers van de receptie verbinden u door met de juiste afdeling. T 088 887 1000.

    • Hoe hoog is de eigen bijdrage die ik moet betalen?

      Dit is per persoon en per situatie verschillend. Een eigen bijdrage voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz) wordt vastgesteld door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Meer informatie vindt u in de folder 'Eigen bijdrage 2017' of op de website van het CAK.
      SVRZ is niet betrokken bij de vaststelling van de eigen bijdrage.

       

      Wat is het verschil tussen het eigen risico en de eigen bijdrage?
      Op deze website van de consumentenbond staat het antwoord op deze vraag heel helder uitgelegd. 

    • Mag ik een gift of schenking doen aan medewerkers?

      Medewerkers van SVRZ mogen geen giften aannemen. Maar uw gift is natuurlijk wel heel welkom. Lees hier hoe u een schenking kunt doen.

    • Wat moet ik doen bij diefstal?

      Wij raden u aan uw kostbaarheden zoals geld en waardepapieren veilig op te bergen of aan iemand anders in beheer te geven. Als u een afsluitbaar kastje in uw kledingkast heeft, adviseren wij u uw kostbaarheden daar in op te bergen. Voor verlies, schade en diefstal van persoonlijke bezittingen is SVRZ niet aansprakelijk. Het is wel belangrijk dat u diefstal meldt bij uw persoonlijk begeleider. Kijk hier voor meer informatie over verzekeringen.

    • Is SVRZ verzekerd voor schade veroorzaakt door medewerkers of vrijwilligers?

      Voor aantoonbare nalatigheid van medewerkers is SVRZ aansprakelijk. Als een cliënt schade aanbrengt aan eigendommen van medecliënten of medewerkers kan een beroep gedaan worden op de aansprakelijkheidsverzekering van SVRZ. Kijk hier voor meer informatie over verzekeringen.

    • Kan ik een folder bij SVRZ aanvragen?

      Ja, wij hebben een groot aantal folders. U kunt de folders aanvragen door een bericht achter te laten op de contactpagina. Wij sturen u de folders dan via de post toe. U kunt de folders ook  zelf downloaden. Bekijk hier het folderaanbod van SVRZ.

    • Ik woon in het buitenland en bel regelmatig naar mijn moeder die bij SVRZ woont. Waarom is het bellen naar een 088 nummer zo duur?

      Iedere provider berekent andere kosten voor het gebruik van telefoonnummers. Helaas ziet uw provider het 088 nummer van uw moeder dan als een Servicenummer. Hierdoor heeft  u hoge telefoonkosten. Helaas kan SVRZ hier niets aan doen. Wij adviseren u de volgende mogelijkheden:

      • Vraag bij uw provider of andere providers na wat voor u de goedkoopste oplossing is.
      • Bel met een mobiele telefoon of een prepaid abonnement in plaats van met een vaste lijn.
      • Stap over naar een provider die voor 088-nummers standaard tarieven rekent.
      • Bel via de computer met Skype.
    • Ik heb een PGB. Hoe kan ik besparen op mijn zorgkosten?

      Op deze pagina van de Consumentbond staat diverse handige tips waarmee u kunt besparen op uw zorgkosten.

       

    • Hoe is de ziektekosten, - WA en inboedelverzekering geregeld voor cliënten?

      Ziektekostenverzekering

      Kosten voor een tussentijds verblijf in het ziekenhuis of een bezoek aan een polikliniek komen voor rekening van uw eigen ziektekostenverzekering. Houdt u daarom uw ziektekosten-verzekering aan. U bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van de premie van uw ziektekostenverzekering.

       

      WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid)
      Wettelijk gezien dient u zelf zorg te dragen voor een WA- en inboedelverzekering als u tijdelijk of permanent in een zorgorganisatie woont. SVRZ wijkt in positieve zin af van deze wettelijke bepaling. U bent via SVRZ collectief WA-verzekerd op het terrein van al onze locaties en daarbuiten. U bent met deze collectieve verzekering van SVRZ ook WA-verzekerd ten opzichte van uw medecliënten, medewerkers en derden. Er is een eigen risico van € 25 per schade en een maximale dekking van  € 2.000.000 per gebeurtenis.

       

      Uitgebreide Brandverzekering voor huishoudelijke inboedel
      Uw inboedel is bij SVRZ verzekerd tot een bedrag van € 10.000. Daaronder zijn begrepen bij diefstal van sieraden € 2.500 en € 1.000 voor geld. Zijn uw eigendommen meer waard dan dient u zelf een verzekering af te sluiten. De verzekering geeft dekking bij: brand ontploffing, blikseminslag, schroeien, zengen, smelten, storm, diefstal, waterschade, rook, roet, vandalisme en tijdens vervoer bij verhuizing. Bij diefstal doen wij altijd aangifte bij de politie

  • Thuis wonen met zorg van SVRZ

    • Ik krijg ZorgThuis van SVRZ. Hoe kan ik controleren of de medewerker bij SVRZ werkt?

      Alle medewerkers ZorgThuis van SVRZ hebben een pasje waarmee ze zich kunnen identificeren. U kunt hen vragen dit pasje te laten zien. U herkent onze medewerkers ook aan de kleding die ze dragen en de tas die ze bij zich hebben. Hier staat het logo van SVRZ op afgebeeld. Medewerkers dragen ook altijd een badge met hun naam erop.

    • Ik ben morgen niet thuis. Hoe zeg ik de hulp af?

      U kunt dit telefonisch doorgeven aan het zorgteam. Het nummer staat in de map die u van SVRZ heeft ontvangen. Op werkdagen kunt u ’s ochtends vroeg contact opnemen met het zorgteam. Als de situatie het toelaat verzoeken wij u vriendelijk de hulp 24 uur van tevoren af te zeggen. Dit in verband met onze planning. Het kan dan zijn dat de telefoon van het zorgteam is doorgeschakeld omdat er niemand in het kantoor aanwezig is. In de avonduren en in het weekend is de telefoon altijd doorgeschakeld. Geef uw boodschap door aan de persoon die u aan de telefoon krijgt. Vermeld daarbij altijd de naam van het zorgteam; bijvoorbeeld ZorgThuis Borsele, ZorgThuis Tholen. Zo weet u zeker dat uw bericht aan het juiste team wordt doorgegeven.

    • Ik woon nog zelfstandig. Kan ik via SVRZ alarmering aanvragen?

      Ja, dat kan. Wij verwijzen u hiervoor door naar de Stichting Personen Alarmering Zeeland (SPAZ). Deze stichting heeft een alarmcentrale waar u dag en nacht een beroep op kunt doen. T: 0118 - 55 12 15 E: info@personenalarmering.nl www.personenalarmering.nl

    • Kan ik bij SVRZ een appartement huren?

      SVRZ verhuurt appartementen bij locatie SVRZ De Kraayert in Lewedorp. Voor meer informatie hierover kunt u bellen naar 088 887 2600.

    • Kan ik zelf een sleutelkastje aanschaffen?

      Als u zelf de deur niet kunt openen hebben onze zorgmedewerkers een sleutel van uw huis nodig. SVRZ zorgt in dat geval voor een sleutelkluis met een veiligheidskeurmerk, een zogenoemde Clavisio sleutelkluis. U tekent voor het in bruikleen hebben van deze sleutelkluis. U hoeft hiervoor niets te betalen. Als u geen sleutelkluis wil, dan dient u er zelf voor te zorgen dat wij uw huis kunnen betreden. Wij nemen geen sleutels aan en wij gebruiken ook geen andere sleutelkluisjes met toegangscodes.

    • Hoe kan ik controleren of mijn woning veilig genoeg is?

      Op de website van 'Mijn huis op maat' kunt u een gratis huistest doen en zelf de veiligheid van uw woning testen. Of vul deze checklist in om te weten of uw woning veilig is.

  • Vrijwilligerswerk

Staat uw vraag er niet tussen? Neemt u dan gerust contact met ons op.

Suggesties?