SVRZ SVRZ Menu
SVRZ
Zoek Menu

SVRZ & coronavirus
Bekijk hier het actuele nieuws over corona.
Voordat u op bezoek komt bij SVRZ kunt u deze gezondheidscheck doen.

Bezoekersinformatie & gezondheidscheck

Komt u op bezoek bij SVRZ en wilt u weten wat er van u wordt verwacht? Bekijk dan hier de informatie voor bezoekers en doe de gezondheidscheck. Klik op onderstaande button.

Informatie voor bezoekers tijdens de coronacrisis

De nieuwe versoepelingen, wat houden ze precies in?

De situatie bij SVRZ is nu al een aantal weken stabiel zonder besmettingen bij cliënten. Deze week (week 23) zijn er ook onder de medewerkers geen positieve testresultaten teruggekomen. Dat is erg goed nieuws! Daardoor is er weer een aantal versoepelingen mogelijk, namelijk:

  • In lijn met de landelijke versoepelingen mogen cliënten nu twee keer per dag maximaal twee bezoekers ontvangen. Dit geldt voor alle cliënten.
  • Daarnaast zijn de mondkapjes in sommige situaties niet meer nodig. Bij deze versoepeling maken we onderscheid tussen cliënten die langdurige zorg ontvangen (Wlz) en cliënten die geriatrische revalidatiezorg (GRZ) krijgen of kortdurende zorg (ELV). We maken dit onderscheid omdat we bij de Wlz woningen weinig wisselingen hebben in bewoners. En omdat een groot percentage van de bewoners gevaccineerd is. Daarom gelden er op Wlz woningen meer versoepelingen voor mondkapjes dan bij GRZ en ELV.

Hieronder leggen we per doelgroep uit in welke situaties mondkapjes niet meer nodig zijn.

Medewerkers en vrijwilligers op Wlz woningen:
Bij het eten en drinken en bij (welzijns-)activiteiten zijn mondkapjes niet meer nodig. Maar verleent een medewerker zorg (besmettingsvolle handelingen) binnen de 1,5 meter en duren deze activiteiten langer dan een kwartier? Dan dragen zij nog wel een mondkapje.
Brengt een medewerker dus bijvoorbeeld een glas water naar een cliënt in zijn eigen kamer? Of zit een medewerker samen met cliënten aan tafel op minder dan 1,5 meter afstand? Dan mag dat zonder mondkapje. Maar helpt een medewerker een cliënt met wassen en tanden poetsen? Dan is een mondkapje nodig.

Medewerkers en vrijwilligers op GRZ/ELV woningen:
Voor deze medewerkers zijn er geen wijzigingen en zijn de mondkapjes nog altijd nodig.

Bezoekers op Wlz woningen:
In de privékamer van de cliënt zijn geen mondkapjes nodig. Bij bewegingen door het gebouw en in de huiskamer is een mondkapje wel nodig.
Het is niet de bedoeling dat bezoekers voor langere tijd in de huiskamer blijven. Maar natuurlijk kunnen ze wel even koffie halen, of een vraag stellen aan een zorgmedewerker. In die gevallen dragen de bezoekers een mondkapje.

Bezoekers op GRZ/ELV woningen:
Ook hier zijn geen wijzigingen. De mondkapjes zijn nog altijd nodig, ook op de privékamer van de cliënt.

Buiten:
Gaat een bezoeker fietsen of wandelen met een cliënt die langdurige zorg krijgt (WLZ)? Dan hoeft deze bezoeker buiten geen mondkapje meer te dragen. Deze versoepeling geldt helaas niet bezoekers van cliënten die geriatrische revalidatiezorg (GRZ) krijgen of kort bij ons verblijven (ELV).

We rekenen op ieders verantwoordelijkheid
Kan een medewerker of vrijwilliger volgens de uitleg hierboven in een situatie zonder mondkapje werken? Of kan een bezoeker volgens de richtlijnen het mondkapje afdoen? Dan gaan we ervan uit dat iedereen zelf controleert of dat veilig is. Iemand kan veilig het mondkapje afdoen:

  • als hij gevaccineerd is;
  • als hij antistoffen heeft doordat hij recent besmet was met COVID-19;
  • als hij een recente negatieve testuitslag heeft.

Kan iemand niet veilig het mondkapje afdoen, dan vertrouwen we erop dat hij dus een mondkapje gebruikt. Als een medewerker, vrijwilliger of bezoeker het prettig vindt, mag die natuurlijk altijd een mondkapje dragen.

Hoe verlopen vaccinaties voor nieuwe SVRZ cliënten?

Alle cliënten die bij SVRZ komen wonen, kunnen een COVID-vaccinatie krijgen. Dit vond het afgelopen half jaar in vaccinatierondes plaats. Nu er steeds minder nieuwe SVRZ cliënten bij komen die een vaccinatie wensen, gaan we de vaccinaties anders regelen. We plannen de vaccinatierondes niet meer vooraf, maar op het moment dat er voldoende vraag is om te bestellen.
We blijven dus zeker vaccineren bij SVRZ, maar bepalen de vaccinatierondes op basis van de vraag. De medische dienst zal nieuwe cliënten altijd vragen naar hun vaccinatiewens.

Wilt u uw COVID-vaccinatie zichtbaar maken voor het RIVM?

Bent u bij SVRZ gevaccineerd voor COVID en heeft u toestemming gegeven om dit door te geven aan het RIVM? Dan is uw vaccinatie vanaf nu zichtbaar op de site van het RIVM. U logt hierop in met uw DigiD.
Heeft u bij uw vaccinatie geen toestemming gegeven voor registratie bij het RIVM? Dan zijn uw vaccinaties dus niet op deze website te zien.

Wat betekenen deze versoepelingen voor uw locatie?

Wat precies de nieuwe afspraken zijn en wanneer deze ingaan, verschilt per locatie. Op sommige locaties worden weer activiteiten met meerdere cliënten gepland. Ook kan het zijn dat vrijwilligers weer wat taken op zich gaan nemen. Maar dit blijft per locatie maatwerk.

We informeren u daarom vanuit de locatie wanneer er veranderingen zijn. Verder vragen we iedereen om de maatregelen in acht te blijven nemen. En dus in het gebouw 1,5 meter afstand te houden tot elkaar, de handen regelmatig te wassen, een mondkapje te dragen waar dat nodig is, en te hoesten en niezen in de elleboog.

Bezoekregeling

Cliënten van verpleeghuizen mogen op dit moment twee keer per dag maximaal twee bezoekers ontvangen.

  • Door omstandigheden op de locatie of bij een individuele cliënt kan het voorkomen dat het niet verantwoord is om dit aantal bezoekers te ontvangen. In die gevallen kunnen we besluiten om van de regeling af te wijken.
  • De details van de nieuwe bezoekersregeling kunnen per locatie verschillend zijn. Elke locatie heeft daarom een eigen lokale bezoekersregeling. Daarin staat wat is toegestaan.
  • We hebben de online planningstool ook aangepast aan de nieuwe bezoekersregeling, zodat er meer bezoeken ingepland kunnen worden.
  • Komt er op een afdeling een uitbraak? Dan moeten we tijdelijk maatregelen treffen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Dit kan dan betekenen dat bezoek tijdelijk niet mogelijk is.
  • Het blijft belangrijk dat u zich houdt aan de bekende voorzorgsmaatregelen. Bij klachten blijft u thuis. Verder draagt u een mondkapje indien nodig, desinfecteert u uw handen bij binnenkomst en vertrek, en houdt u 1,5 meter afstand.

Hoe kunnen cliënten die na de eerste vaccinatieronde bij SVRZ zijn komen wonen, zich laten vaccineren?

Om beschermd te zijn tegen corona, krijgt u twee vaccinaties. Cliënten die na de eerste vaccinatieronde bij SVRZ zijn komen wonen, kunnen geen vaccinatie krijgen tijdens de tweede vaccinatieronde bij SVRZ. Na deze tweede vaccinaties volgt er weer een nieuwe ronde met vaccinaties. Alle nieuwe cliënten die nog geen vaccinatie hebben gekregen, ontvangen hiervoor dan een uitnodiging. In sommige gevallen kan het gebeuren dat cliënten een oproep via hun huisarts krijgen. Als u via de huisarts sneller gevaccineerd kunt worden, is het verstandig om deze uitnodiging aan te nemen.

Wat gebeurt er met cliënten die hun eerste vaccinatie bij SVRZ hebben gekregen en die nu weer thuis wonen?

Sommige cliënten van Geriatrische Revalidatie Zorg hebben hun eerste Pfizer vaccinatie bij SVRZ gehad en zijn inmiddels weer naar huis. Deze cliënten kunnen voor hun tweede vaccinatie ook bij SVRZ terecht, zodat zij twee keer een vaccin van dezelfde fabrikant krijgen. De huisartsen gebruiken namelijk het vaccin van Moderna.

Wat zijn de risico’s van de coronavaccins?

Voor de coronavaccins gelden dezelfde strenge eisen als voor andere vaccins. De coronavaccins zijn uitgebreid getest op veiligheid en betrouwbaarheid. Ook nadat de vaccins zijn goedgekeurd, blijven ze gecontroleerd worden. Wilt u meer weten over de risico’s van de vaccins? Kijkt u dan op de site van Rijksoverheid. Daar leest u het laatste nieuws hierover.

Meer informatie over de vaccinaties?

Heeft u een vraag over de coronavaccinatie? Stelt u deze dan gerust via ons speciale mailadres coronavaccinatie@svrz.nl.

Kan een cliënt op bezoek bij een familielid buiten de zorglocatie? 

Ja een cliënt kan er voor kiezen om bij familie op bezoek te gaan. Dit gebeurt altijd in overleg met de teamleider.

Moeten kinderen ook een mondkapje op?

Dat is afhankelijk van de leeftijd. Kinderen jonger dan 13 jaar hoeven geen mondkapje te dragen in de openbare ruimtes. Voor oudere kinderen geldt die afspraak wel.

 

Zijn huisdieren welkom?

We krijgen regelmatig vragen of bezoekers een huisdier mee mogen nemen. Uit onderzoek blijkt dat de kans op overdracht via dieren heel klein is. Heeft niemand in het huishouden van de bezoeker klachten? En heeft het dier ook geen klachten? Dan is het geen probleem om deze mee te nemen. Wel is het goed een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen. Hier leest u meer informatie.

Waar kan ik de corona-verhalen teruglezen?

We hebben veel verhalen verzameld van zorgmedewerkers en mantelzorgers. Wilt u ze lezen? Ga dan naar onze verhalenpagina. Daar vindt u ze allemaal!

Heeft u vragen over de bezoeken?

Wilt u meer weten over de manier waarop we de bezoeken regelen? Neemt u dan contact op met uw contactpersoon op de locatie.

Heeft u een andere vraag?

Mailt u dan naar zorgservice@svrz.nl.

Goedemiddag, hoe kunnen wij u helpen?