Inhoudsopgave

Het tweede speerpunt gaat over de organisatie van de zorg, de medewerkers en het vastgoed binnen SVRZ. Hoe kunnen we dit alles op een slimmere manier organiseren, zodat we in de toekomst efficiënter zorg kunnen leveren en dus meer mensen kunnen bedienen? Concreet gaan we de volgende punten aanpakken. 

Hervormen van het aanbod kleinschalig wonen

Kleinschaligheid is een belangrijk kenmerk van SVRZ. In de toekomst blijft SVRZ zorg aanbieden in kleinschalige voorzieningen, maar dit brengt ook organisatorische uitdagingen met zich mee. Daarom gaan we onderzoeken welke zorg we wél en juist niet kunnen aanbieden op de kleinschalige woningen.

Wanneer we spreken over kleinschaligheid, dan gaat het over de sociale nabijheid en persoonlijke aandacht voor de cliënt: kwaliteit van leven staat voorop. We willen de buurtbewoners betrekken bij de ondersteuning en zorg die we leveren. 

Het hervormen van het aanbod betekent ook iets voor de informele zorg. We betrekken mantelzorgers en vrijwilligers zo veel mogelijk bij de zorg. Daarnaast willen we de intra- en extramurale zorg geleidelijk meer met elkaar gaan verweven.

Centraliseren en clusteren

Complexe ziektebeelden vragen om specifieke kennis en expertise van medewerkers, die niet op elke locatie beschikbaar is. Om mensen met complexe(re) ziektebeelden goed te kunnen ondersteunen, centraliseren we de zorg voor deze doelgroepen op daarvoor aangewezen locaties. Dit geldt onder andere voor mensen met Korsakov, dementie op jonge leeftijd, psychogeriatrie extra en reguliere gerontopsychiatrie. 

Daarnaast willen we de crisisopnames anders gaan organiseren. Deze zorgen nu voor piekdrukte en verstoring van het reguliere zorgproces. Door een andere organisatie kunnen we een meer evenwichtige verdeling van de opnames bereiken.

Ondernemerschap en technologie

SVRZ biedt momenteel een breed palet aan ondersteuning, zorg en behandeling. In de toekomst zullen we hierin waarschijnlijk keuzes moeten maken. We onderzoeken daarom welke aanpassingen nodig zijn in het aanbod van SVRZ. Daarbij kijken we ook hoe we technologie en innovaties efficiënter kunnen inzetten. Op die manier willen we de basiszorg die thuis wordt geleverd ontlasten en de belevingsgerichte zorg versterken. Daarnaast kan technologie bijdragen aan het verlagen van de administratieve last en het deels automatiseren van het rooster- en planningsproces.

Welke keuzes er uiteindelijk ook worden gemaakt, het is van groot belang dat we helder communiceren over wat er verandert. We maken hierover duidelijke afspraken met cliënten, naasten en samenwerkingspartners, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en waarop gerekend kan worden.