Bejegening afgestemd op de stemming van de cliënt

Paulien Tazelaar Verpleegkundig specialist

Paulien Tazelaar is verpleegkundig specialist bij SVRZ. Zij komt in diverse groepswoningen voor mensen met dementie en ziet daar van alles gebeuren; mooie dingen, grappige dingen, bijzondere dingen, moeilijke dingen. In dit verhaal geeft ze een kijkje in het dagelijks leven van cliënten met dementie en hun verzorgenden. Maar bovenal uit ze haar oprechte bewondering voor de verzorgenden.

Paulien: “Ik ervaar de zorg in een aantal woningen van SVRZ  als uitmuntend. De verzorgenden weten belevingsgerichte zorg, echt waarde te geven en geen loze kreet te laten zijn. Daar zijn heel veel voorbeelden van te noemen die eigenlijk zo simpel zijn dat je ze zo over het hoofd zou zien maar die desondanks uitblinken in echtheid en simpelheid. De verzorgenden zelf ervaren dat heel anders. Zij vinden dat ze gewone zorg leveren en gaan ervan uit dat het overal zo is. Maar ik denk bijna zeker te weten dat dat niet zo vanzelfsprekend is. Hieronder geef ik u een paar mooie voorbeelden van verzorgenden die de zorg respectvol afstemmen  op de stemming van de cliënt”.

Eigen kantoor voor de directeur

Meneer H. is directeur geweest van een grote bouwfirma. Hij genoot aanzien en was gewend dat mensen deden wat hij zei. Nu hij dementie heeft,  heeft hij nog steeds het idee dat hij mensen moet aansturen. Dat valt vaak verkeerd bij zijn medecliënten omdat zij hem niet begrijpen en niet doen wat hij van hen verwacht. Dat veroorzaakt regelmatig conflicten. Gelukkig rookt er geen enkele cliënt in de groepswoning zodat de rookruimte omgetoverd kan worden tot kantoor met linialen, bouwtekeningen en een bouwhelm binnen handbereik. Dat is nu het kantoor van de directeur. Als hij aan het werk wil, wordt hij met zachte hand naar zijn kantoor gedirigeerd waar hij voorzien wordt van een kop koffie door zijn ‘secretaresse’ die zegt dat er telefoontjes zijn geweest die ze allemaal beantwoord heeft. Als de heer in ‘zijn kantoor’ zit kunnen de verzorgenden hun tijd en aandacht aan de andere vijf cliënten besteden. Soms luncht de heer zelfs in zijn kantoor. De verzorgenden bekijken per dag wat goed is voor de heer.

Eenvoudige kleding voorkomt agressie

Toen de dementie bij meneer C.  begon kwam hij terecht in een verpleeghuis in de Randstad. Hij viel daar vaak en belandde daardoor meerdere keren in het ziekenhuis. Veel verzorgenden waren onder de indruk of bang van de lange man met zijn bulderende stem en dominante gedrag. Zij kregen moeilijk contact met hem en lieten hem vaak alleen aan het eind van de gang zitten. Een van zijn familieleden die in Zeeland woonde, had gehoord over de goede zorg die bij SVRZ gegeven. Na een kennismakingsbezoek werd de heer overgeplaatst. Het duurde even voordat iedereen gewend was aan het gedrag van meneer C. Zo wil hij soms absoluut niet verschoond worden. Hij is juist tevreden als hij niet geholpen wordt. Een lastig dilemma voor de verzorgenden. De oplossing is om de heer makkelijke kleding te laten dragen zonder knopen en rits om zo overbodige handelingen te voorkomen. Als de heer buldert dat hij iedereen ‘dood zal trappen’, wordt hij in zijn slaapkamer met rust gelaten. Ook op het moment dat juist zijn broek uit is en hij naakt is. De verwarming wordt hoger gedraaid en de vitrage dicht geschoven. De heer heeft dan geen kou en zijn privacy is gegarandeerd. Een half uur later komt de verzorgende terug en als de boze bui dan verdwenen is wordt de volgende etappe uitgevoerd. Zo kan het soms een hele avond duren voordat de heer omgekleed is.

 

Deze verhalen verdienen een groot compliment!

Huisdieren zijn welkom

Mevrouw A. wilde niet opgenomen worden als haar poes niet mee mocht. De poes mocht mee, mevrouw is inmiddels overleden en van haar nalatenschap wordt de poes nog steeds door de teamleden onderhouden.

Tafelpoten brengen rust

Meneer K. was altijd een erg technische man. Nu hij dementie heeft zit hij aan alles te klussen. Hij sleept met stoelen en is vooral ’s avonds erg onrustig. De verzorgenden laten hem zijn gang gaan als hij aan de tafel klust en een van de tafelpoten los draait. Dit geeft de heer rust en onderdrukt zijn agressie. De tafelpoten worden ’s avonds regelmatig door de heer losgedraaid en de nachtdienst zet de poten er ’s nachts weer terug aan.

Koffer in- en uitpakken

Mevrouw C. pakt iedere middag haar koffer in omdat ze denkt dat ze weggaat. Mevrouw wordt onrustig als ze haar koffer niet kan inpakken. De verzorgenden zorgen ervoor dat er niet teveel kleding in de kast hangt want het moet allemaal wel in de koffer passen. Als zij aan het eten is, of rustig in de woonkamer zit, pakken zij de koffer weer uit en hangen de kleren weer in de kast.

 

Dit zijn slechts een paar ultieme voorbeelden van meebewegen met de cliënt waardoor confrontaties uit de weg worden gegaan. Dat verdient een groot compliment!

 

 

Suggesties?